Czwarta edycja DEF odbyła się w siedzibie Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie. Jak co roku, nie zabrakło prezentacji projektów z zakresu edukacji ekonomicznej, realizowanych przez Fundację GPW oraz jej partnerów (w tym TFI PZU SA). Gośćmi wydarzenia transmitowanego online byli zarówno studenci oraz ich rodzice, jak i nauczyciele.
W ramach obchodzonego Roku Edukacji Ekonomicznej TFI PZU SA oraz Fundacja GPW zrobiły badanie dotyczące postaw i zachowań młodych Polaków wobec inwestowania. Badanie to przeprowadziła dr hab. Katarzyna Sekścińska. Głównym celem tego przedsięwzięcia było poznanie czynników wpływających na inwestowanie wśród młodych dorosłych. Premiera raportu odbyła się podczas zorganizowanej w ramach DEF debaty eksperckiej zatytułowanej „Nowe pokolenie – nowe priorytety? Jak postawy i zachowania inwestycyjne młodych dorosłych wpływają na rynek finansowy”. Jednym z panelistów tej debaty był Piotr Dmuchowski, wiceprezes zarządu TFI PZU SA, a moderatorem dr hab. Katarzyna Sekścińska.
Na podsumowanie kilka słów od autorki badania:
Przedstawione badanie wyraźnie obnażyło nieadekwatność ocen instrumentów finansowych przez młodych dorosłych, pokazując jednocześnie przyczyny takiego stanu rzeczy. Wylistowało również szereg czynników blokujących młodych ludzi przed inwestowaniem, z których większość wynika z nieprawdziwych przekonań i wybudowanych na nich niesprzyjających postaw, takich jak np. przekonanie o niewystarczających środkach finansowych i o tym, że inwestowanie jest głównie dla bogatych.
W celu zwiększenia zainteresowania inwestycjami wśród młodych dorosłych (dziś lub za kilka lat, gdy będą nieco starsi), i to nie tylko w sensie teoretycznym, ale także praktycznym, aby mogli podjąć rzeczywiste działania inwestycyjne, konieczne jest systemowe zawalczenie o podniesienie wiedzy inwestycyjnej w tej grupie i odczarowanie fałszywych przekonań, które pomogą zmienić niesprzyjające postawy, na takie, które zmotywują do inwestowania pieniędzy w zgodzie ze sobą, swoimi potrzebami i możliwościami.
dr hab. Katarzyna Sekścińska
Adiunkt
Katedra Psychologii Biznesu i Innowacji Społecznych
Wydział Psychologii, Uniwersytet Warszawski
Jako partner Dnia Edukacji Finansowej, wraz z instytucjami publicznymi, biurami i domami maklerskimi, uczelniami ekonomicznymi, blogerami finansowymi oraz organizacjami pozarządowymi zajmującymi się tematyką ekonomii i finansów, mieliśmy niepowtarzalną okazję, aby podzielić się ekspercką wiedzą nie tylko podczas wspomnianej debaty, ale również na stoisku TFI PZU SA. Padło wiele ciekawych pytań, a odwiedzający nas goście, niejednokrotnie reprezentujący „pokolenie Z”, mieli bardzo dużą otwartość na wiedzę z zakresu edukacji finansowej.
Z naszej perspektywy organizatorzy DEF zapewnili kompleksowy i bogaty program merytoryczny i mamy nadzieję, że będziemy mogli uczestniczyć w tym odpowiadającym współczesnym wyzwaniom wydarzeniu również za rok.